zaterdag 21 december 2024 12:55
Voor ieder team wordt door het bestuurslid Hockeyzaken een coach aangesteld. Dit kan op voordracht vanuit het team zelf zijn, door vrijwillige aanmelding of door het bestuurslid.
De coach is verantwoordelijk voor het bepalen van de selectie. Hierbij moet het selectiebeleid gevolgd worden. Uitzonderingen en geschillen worden door het bestuurslid Hockeyzaken beoordeeld en afgehandeld.
Vaak is de coach ook de trainer, maar het kan, bijvoorbeeld gezien de tijdsbelasting, prettig zijn om een trainer te hebben. Dit is aan de coach en het team zelf.
Er is een Coach pofiel beschrijving beschikbaar en op te vragen bij het bestuur.
Zie ook Coach opleidinhen KNHB
Als een team naar een toernooi gaat, is er veel te regelen en dan is het fijn om een manager te hebben, maar vooraf is dit niet verplicht.
Op een (EK/WK) toernooi moet elk team een manager hebben.
Buiten de wedstrijden op het toernooi kan de Managersrol de coach, een keeper of een speler zijn. Maar tijdens de wedstrijd mag dit geen van deze drie zijn.
Volgens de WMH kan een team ervoor kiezen 1 speler van de selectie niet op te voeren op de wedstrijd spelerslijst, die speler kan dan de managersrol op zich/haar nemen. Daarmee heeft het team dan 1 speler minder tot haar beschikking, er mag niet bijvoorbeeld dan een nieuwe speler op de lijst worden opgevoerd.
De MHN heeft hierover een andere mening. Wij vinden dat een team een dedicated manager nodig heeft en stellen dat dan ook als eis voor de teamselecties.
Op het wedstrijdformulier dient altijd vooraf de naam van de manager te worden ingevuld. Wel kan bij nood de fysio of een willekeurig iemand uit het publiek manager zijn tijdens de wedstrijd.
Aan het begin van het toernooi is de manager verantwoordelijk om aanwezig te zijn op de managers meeting.
Daar kunnen dan de laatste wijzigingen nog doorgegeven worden voor de teams. Bijvoorbeeld bij blessures of als rugnummers anders moeten zijn.
Daar wordt in sommige gevallen ook al de spelers check gedaan. Hier moeten kopietjes van de ID van de spelers beschikbaar zijn om te de geboortedata te kunnen controleren. Maar het kan ook zijn dat deze check op de eerste toernooidag wordt gedaan. Verschilt per toernooi, dus kijk naar de toernooiplanning.
Bij aanvang van het toernooi is de Manager verantwoordelijk voor het aanleveren van de verplichte documenten aan de toernooi organisatie zoals de (door spelers en staf ondertekende) Code of Conduct, de Medical Forms en spelerslijst.
De manager organiseert dat voorafgaand aan het toernooi de sticks worden gekeurd door de Officials. Deze krijgen bij goedkeuring een WMH sicker.
Vóór de wedstrijd is de manager verantwoordelijk voor het aanleveren van het wedstrijdformulier en de startopstelling bij het tournament office danwel via de digitale systemen van de WMH/Toernooi organisatie.
Tijdens de wedstrijd is de manager het aanspreekpunt voor de judges en de scheidsrechters. De Coach MAG NIET COMMUNICEREN met de wedstrijdleiding. Zeker bij wangedrag op de bank moet de manager zelf eerder ingrijpen, dan dat de wedstrijdleiding gaat reageren.
Na de wedstrijd is de manager verantwoordelijk voor het controleren en aftekenen van het wedstrijdformulier.
In de tournament regulations van de WMH staat nog uitgebreider beschreven wat er van een manager verwacht wordt tijdens een toernooi.
Ieder team vaardigt 1 persoon uit naar de communicatiecommissie.
Er moet altijd wat georganiseerd worden. Denk daarbij binnen het team aan:
Lid zijn van een Masters team wil zeggen lid zijn van de vereniging en dit is niet vrijblijvend. Van de leden en teams wordt nadrukkelijk participatie gevraagd bij de vele (vrijwilligers) taken die er altijd zijn in het team en binnen de vereniging; vóór en met de vereniging spannen we ons in omdat we samen verantwoordelijk zijn.
We zoeken nog een behoorlijk aantal vrijwilligers die mee willen helpen om de Vereniging te versterken: zowel bestuursleden als commissieleden zijn welkom. Zie de vacatures.
We hebben de ambitie om zowel op het veld als in de organisatie buiten het veld te groeien en versterken, kom erbij: meld je bij de Voorzitter: nhm.rettizroov @gmail.com
Elk team heeft een aanvoerder/ster nodig. Zowel in als buiten het veld heeft die zijn/haar taak.
Als er reeds een Coach is benoemd voor een team dan wijst deze een aanvoerder aan, zo niet dan stelt het team bij begin van een toernooicyclus vast wie er aanvoerder is en vormt daarbij een spelersraad.
De aanvoerder/ster is de contactpersoon vanuit het team naar de MHN vereniging. Zo meld hij/zij de trainings- en oefenwedstrijd-data aan de MHN, coordineert aanmeldingen spelers, etc.
Spelersraad
De teampenningmeester (TP) verzorgt de financiën van het team.
Indien het team besluit ook kostenvergoedingen uit te betalen houdt de TP de afspraken in de gaten. De TP stelt een begroting op bij grote toernooien en houdt de begroting van het team in de gaten. Ook verzorgt de TP de financiën van het team. Dit houdt in dat de TP de inkomsten en uitgaven controleert en zorg draagt voor de ontvangsten/betalingen.
Een team kan sponsors aantrekken maar deze sponsors mogen niet conflicterend zijn met de sponsors van MHN, dit ter beoordeling van de penningmeester van MHN.
Het verleden heeft ons geleerd dat inzage in de teamfinanciën conflicten en problemen kan voorkomen. Als MHN willen we tranparantie in de financiën en op de hoogte zijn van de financiën per team. Daarom dient de TP maandelijks verslag te doen aan de penningmeester van MHN over de begroting, gemaakte afspraken en de financiën.
De ervaring leert dat bij deelname aan de Masters, er een extra inspanning wordt geleverd. Goede begeleiding en verzorging is daarbij nodig. Een fysio is toch wel het minimale wat elk team voor zichzelf zou moeten regelen.. Een arts is niet voor ieder team te regelen.
Vanuit de MHN zullen we trachten bij grote events fysio's en artsen te regelen, maar het netwerk van onze leden is daarbij cruciaal.